Наградената с „Пулицър” пиеса „Август в Оклахома” за първи път в България на сцената на Народния театър

Share on linkedin
Share on facebook
Share on print
Share on email

Отличената с четири награди пиеса „Август в Оклахома” от драматурга Трейси Летс ще бъде представена за първи път пред българска публика на 1-ви (вторник) и 2 – ри февруари (сряда) в Народния театър „Иван Вазов”. Пиесата, чието оригинално заглавие е „Август в Осейдж”, е обявена от Ню Йорк Таймс за най-значителната американска пиеса, поставена на Бродуей през последните години. „Август в Оклахома” е третата изненада в Американския театрален сезон 2010/2011, организиран съвместно от Фондация „Америка за България” и Народния театър.

За българската постановка режисьорът Ясен Пеянков е събрал съзвездие от актьорите Стоян Алексиев, Бойка Велкова, Радена Вълканова, Валентин Ганев, Теодора Кулева, Рени Врангова, Параскева Джукелова, Албена Колева, Валентин Танев, Ана Пападопулу, Петър Попйорданов, Йосиф Шамли и др. Сценографията и костюмите са на Васил Абаджиев, а музиката е дело на Теодосий Спасов. „Всички актьори показват висш пилотаж. Имам усещането, че този спектакъл емоционално може да надмине бродуейския,” коментира режисьорът на българската интерпретация на пиесата.

Ясен Пеянков живее и работи в САЩ като актьор, преподавател и режисьор от 1990 Той завършва НАТФИЗ в класа на проф. Крикор Азарян и това е първата му постановка като режисьор на българска сцена. За „Август в Оклахома” Пеянков казва: „Пиесата избра мен. С Трейси се познаваме от много години. Бяхме играли в „Пухения” от Мартин Макдона – Ченгетата. Не бях чел пиесата, но за нея се говореше като за събитие. Бях се върнал от България, беше август и отидох да гледам „Август…”. След представлението си казах: „Тази пиеса трябва да я направя в Народния театър.”

В специално обръщение по повод представянето на „Август в Оклахома” в България драматургът Трейси Летс казва: „Щастлив съм да видя, че темите на „Август…” за семейството, за разпадането на ценностната ни система и колебливият опит да запазим някаква почтеност в този момент от човешката история, наистина имат отзвук навсякъде по света”.

Изключително смешна и същевременно тъжна, пиесата разглежда тъмната страна на живота на едно американско семейство от Запада. След като бащата Уестън внезапно изчезва, трите му дъщери Барбара, Айви и Керън се прибират у дома, за да утешат болната си и пристрастена към хапчета майка Вайълет. Изчезването на бащата и събирането на семейството се превръща в катализатор за разкриването на дълго потискани тайни и обезпокоителни истини за фамилията.

Постановката е част от инициативата „Американски театрален сезон” на Фондация „Америка за България” и Народен театър „Иван Вазов” – инициатива, която цели да прокара културен мост между Америка и България и да запознае българските зрители с непознати образци на американската драматургия. Тази поредица е едно от най-успешните събития в българския театрален живот, което се радва на нестихващ интерес от страна на публиката. Началото на Американския театрален сезон беше дадено със спектакълът “Козата или коя е Силвия” с режисьор Явор Гърдев и участието на Едуард Олби в работата над постановката и продължи с “Ангели в Америка” от Тони Кушнър, режисьор Десислава Шпатова, и „Полет над кукувиче гнездо”, поставена от Александър Морфов. Последната от поредицата пиеси – „Смъртта на търговския пътник” – ще бъде представена пред българската публика през м. април.

„Август в Оклахома” е поставена за първи път в Чикаго през 2007 и още същата година е изиграна на Бродуей. Тя носи световна известност на Трейси Летс и печели престижните награди „Пулицър”, „Драма Деск”, „Тони” и Награда на Кръга на нюйоркските критици. През 2011 започват снимките на филм по пиесата с участието на Мерил Стрийп и Джулия Робъртс.

„Това е невероятно занимателна и трогателна история, гъсто наситена със събития и изключителни характери. „Август…” е сага за семейство от Оклахома, преживяващо апокалипсиса си. Смешна и в същото време проницателно трагична драма. Тя даде тон на всичко, случващо се на Бродуей.”
Ню Йорк Таймс

„Изключително занимателна и истински взривяваща ни пиеса.”
Ню Йорк Пост

Трейси Летс е роден на 4 юли 1965 в Тулса, Оклахома. Баща му, Денис Летс, е университетски преподавател и актьор, майка му – Били Летс, е писателка, брат му Шон – джаз музикант. На 20-годишна възраст се премества в Чикаго и започва работа като актьор в „Степенулф”, където е активен член на трупата и до днес. Летс е един от основателите на Bang Bang – Спонтанен театър. През 90-те години започва активно да се занимава с драматургия. Пише пиесите „Убиецът Джо”, „Мъжът от Небраска”, която му донася номинация за „Пулицър”, „Върховни понички” (в спектакъла е участвал като актьор Ясен Пеянков) и др. Последната му работа е адаптация на „Три сестри” от Чехов. През 2008 Летс печели наградите „Тони” и „Пулицър” за „Август в Оклахома”. Летс признава, че се вдъхновява от пиесите на Тенеси Уилямс и от романите на Уилям Фокнър.

Ясен Пеянков завършва НАТФИЗ в класа на проф. Крикор Азарян. От 1990 живее и работи в Чикаго. През 1997 се явява на кастинг в един от най-престижните репертоарни театри в САЩ – „Степенулф”, сред чиито членове е прочутият Джон Малкович. Пиесата e “Време за изгаряне” и е вдъхновена от „На дъното” на Максим Горки. Всички герои са от различни националности. Като източноевропеец Ясен попада в ансамбъла, а спектакълът се оказва триумф. От 2002 Пеянков е постоянен член на трупата. Партнира си с Джон Малкович в „Изгубена земя” от Стивън Джефрис. Работил е с Робърт Олтман („Трупата”), Дейвид Мамет, Мел Гибсън, Уесли Снайпс, Куба Гудинг Джуниър и др.

Снимал е в над двайсет ТV-сериала и филми, сред които „Наричана още…”, „Криминални уравнения”, „Звярът”, „Щатски шерифи”, „Трансформърс – 3”. От 2007 завежда Театралната катедра на Илинойския университет в Чикаго. Като режисьор е поставял пиеси на Шекспир, Чехов, Коляда, Сигарев и др. Последната му постановка в „Степенулф” е „Стъклената менажерия” от Т. Уилямс. През 2009 прави своя дебют на Бродуей, в пиесата на Трейси Летс „Върховни понички”. През 1999 става носител на награда „Джеф” – най-престижната театрална награда в Чикаго – за поддържаща мъжка роля.